Rabu, 25 Julai 2012

jAnGan baGI haRApan!!



assalamulaikum..
hyeee semua..<< macam ramai baca blog nie..
okey hari nie tajuknya "JANGAN BAGI HARAPAN"
syiha ada cerita nak kongsi dengan semua ...
"cerita nie tentang seorang perempuan dan lelaki yang berkawan...mula-mula perempuan nie tak suka sangat lelaki nie sebab hanya tahu cari gaduh jerr dengan dia..sampai lah satu hari perempuan tu sedar dia dah Tersuka dengan lelaki tu..lelaki tu mulut dia memang manis,kelakar dan bagi perempuan nie harapan..dia selalu buat perempuan tu tersenyum..perempuan nie tak pernah bercakap dengan mana-mana lelaki kecuali lelaki tu sebab dia berani tegur perempuan tu..sampailah satu hari nie...hati perempuan tu hancur sangat bila lelaki itu tunjukkan perempuan yang dia suka..dia puji perempuan yang dia suka tu depan perempuan tu..masa tu,perempuan tu hanya boleh tersenyum dan ketawa.."
 syiha nak cakap pada lelaki...jangan bagi harapan dekat seorang perempuan jika kita hanya maksud untuk berkawan dengan dia.sebab hati perempuan nie lembut  dan cepat tersuka jika lelaki tu terlampau beri prihatian dengan dia..
untuk perempuan..jangan mudah tersentuh dengan setiap kebaikkan lelaki dan cuba keraskan hati supaya nanti kita tak terluka dan ingatlah mencintai tak semestinya memiliki..paling mudah adalah mencintai ALLAH kerana kita tak akan terluka...
     



Jumaat, 9 Disember 2011

cerpen first..



Syiha menyiapkan kerja sekolah yang di berikan oleh gurunya.syiha seorang pelajar  yang rajin  berlainan Dari kakaknya iaitu syira.mereka merupakan pasangan kembar yang mempunyai muka yang sama,tetapi perangai yang berlainan.syiha seorang yang happy,cool,lemah lembut,sopan satun,rajin tetapi syira masya-allah berlawanan..tahu-tahu lah sendiri..hehehe..

    Hari ini ialah hari paling malang bagi syira,dah lah kena marah dengan papa and mama.lepastu,kena denda berdiri di tengah panas oleh cikgu sengal.tapi salah aku juga sebab pergi belasah budak SKEMA yang paling poyo tu,meluat betullah  aku dengan dia.kalau dia ada sekarang aku rendam dia dalam kolam yang ada buaya tembaga biar hancur muka dia yang hensem tu..ee..hensem ke..nak muntah aku..lagi hensem apek kat pasar malam..geram betul lah aku..gerutu syira di dalam hati.

“assalamualaikum,syira”syiha memberi salam lalu masuk ke dalam bilik syira.

“woi masuk ar syiha,tepat pada masanya kau datang nie.aku ada hal nak cakap dengan kau nie”

“kau nie dah tak reti jawap salam ke??kau tahu tak menjawap sa….”cepat-cepat syira menintas percakapan syiha.

“stop..aku dah jawap lah dalam hati,mana nak dengar.kau nie kalau dibagi cakap nanti mula lah memulakan perang dengan telinga aku..sakit tahu tak telinga aku dengan kau punya falsafah yang sengal tu...” sambil membuat muka protes.

“ye lah.,kakak syiraku sayang kau nak ape??”

“ee..lagi sekali kau panggil aku kakak and sayang aku bagi kau makan kasut aku yang aku pijak tahi ayam tu baru tahu”

“ye lah.. kau nak ape panggil aku nie??” syiha memjawap sambil tersenyum menunjukan lesung pipitnya.

“tak payah lah tunjuk lesung pipit kau tu,aku tahu lah aku tak de saja je nak wat aku jelous”syira bersuara seakan-akan merajuk.walaupun mereka kembar seiras tetapi mereka ada berbezaan.. syiha ada lesung pipit di  kedua-dua belah pipinya, ini membuat syiha lagi cantik bila tersenyum.manakala,syira tiada tetapi syira tetap menawan kerana matanya beralis lentik.sesiapa yang mengenali mereka sahaje tahu perbezaannya.tetapi bila dari jauh orang akan nampak semuanya sama.

“ye ke aku senyum tadi nampak lesung pipit tak perasan lah,sorry lah beb.kau nie nak cakap apa dengan aku,cepat lah aku nie banyak keje nak buat.aku bagi kau masa tiga minit untuk cakap”syiha berkata sambil membulatkan matanya.

“ye lah aku nak cakap nie tapi kau jangan terkejut pulak,nanti mati pula kat katil aku yang cantik nie.”

“mulut kau tu memang tak ada insurances ye,kalau aku mati pun. aku tak nak lending kat katil kau yang busuk tu.entah-entah dah banyak air liur basi dia keluar patut lah aku masuk tadi bau busuk sangat”syiha bersuara sambil menutup hidung.sehabis syiha bersuara syira terus menbaling bantalnya tepat kena hidung syiha.

“woi jahamamlah hidung aku yang mancung nie”

‘’ee..perasan hidung dia mancung,kembang adalah..’’

“cari pasal nampak..cepatlah kau nak cakap ape??”

“okey, kau tahukan kita nie kembar..seiras lagi..tapi mama dan papa sekolahkan kita di sekolah yang berlainan”

“itu aku tahu lah..ape kena mengena dengan yang kau nak citer”syiha membuat muka pelik.

“ish!! kau ni, nak kata bodoh,pandai..nak kata sengal,memang kau sengal pon.. apa kata kita tukar sekolah nak tak”

“wait,kau nak pindah sekolah mana..tak okey ke sekolah kau tu”syiha mula menunjukan muka blur..

“ko nie kan maksud aku kita tukar,kau pergi sekolah aku and aku pergi sekolah kau..apa macam amoi nak tak??”

‘’boleh ke..nanti papa marah lah,aku takut lah’’

‘’kau niekan bongok betul lah,rahsiakanlah bongok..pleaselah! adikku.tak kesian ke dengan kakak kau yang baik nie’’syira mengelip-gelipkan matanya.

‘’tengok lah,aku fikir dulu.. malam nanti aku inform kat kau.okey?? aku nak masuk bilik ada keje sekolah nak buat’’

‘’ye lah tapi tolong ye..kali nie je..please’’

‘’tengok lah’’syiha terus beredar dari bilik syira.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

‘’pagi bangun anak-anak papa’’dato zainal bersuara setelah melihat kedua-dua puterinya turun.

‘’well,papa turun awal pon salah ke.’’syira berkata sambil mengunyah makanan yang disediakan oleh mak cik senah gayanya seakan-akan tidak sopan.dato zainal tidak perasan anaknya bertukar.

‘’pelik nie..kenapa dengan syiha jawapan kamu macam kakak kamu selalu cakap,dan kamu syira sejak bila jadi senyap kat meja makan’’
gulp.. habis aku.lupa pulak aku dah bertukar.kata syira di dalam hati.

‘’e..r…rr.. mana..ada hari..nie kakak syira sakit tekak lah papa tu yang susah nak cakap..betul tak kakak.’’apabila berhadapan dengan dato baru syiha memanggil syira dengan mengunakan gelaran ‘’kakak’’.

‘’betul ke syira’’semua mata di meja makan terus pandang kearah syiha.syiha terus menganguk.

‘’hah… kan betul papakan,orit lah papa nak pergi sekolah nie nanti lambat pulak.’’syira terus menarik tangan syiha supaya keluar dari rumah.dato zainal tergeleng-geleng kepala melihat  peragai puteri-puterinya.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

“ciot lah tadi,lagi sikit nak kantoi..kau lah macam tak tahu yang kita dah tukar’’syira memarahi adiknya.

“dia yang salah,nak marah orang pulak’’syiha memarahi kakanya balik.

“ye ke aku salah,tak tahu lah pulak’’syira cuba menegakkan benang yang basah.

“dah lah malas nak layan kau nanti mereng otak aku,cepat lah aku dah lambat nie’’

“orit,jom lah.. kau jangan lupa apa yang aku cakap semalam..biar pecah di perut,jangan pecah dimulut’’

“ok.. aku tahu lah.pergi dulu kakakku sayang’’syiha berjalan sambil menunjukan flying kiss kepada syira.

“woi ko nak makan kasut ke’’syira bersuara sambil menunjukan kasutnya.syiha terus berlari dan masuk ke dalam perut kereta.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Syiha memandang kiri dan kanan.sekolah ini asing baginya.ish nie syira yang punya pasal,tak ada kerja agaknya nak main tukar-tukar sekolah.mana satu sarah nie??syiha berkata di dalam hati.

“assalamualaikum,syiha nie ye??’’sarah yang datang dari belakang.

“waalaikummusalam,owh nie sarah yang syira selalu cakap..sorry lah menyusahkan je’’ujar syiha dengan perasaan bersalah.

“owh..tak ada ape-ape ar..kan syira kawan aku.kau pun kawan aku..so, tak ada masalahlah.. sory lambat tak cam muka sebab kalau dari jauh memang sama.. ingat syira lah tadi..apa yang syira bagi tahu kau??’’

“tak apa dah biasa ..dia bagi tahu pasal budak SKEMA..sape tu??’’syiha menyoal sarah.

“owh..itu afif haiqal,syira memang tak boleh dekat dengan dia ..gerenti gaduh’’balas sarah.

“kalau boleh aku tanya,kenapa diorang asyik gaduh je’’kata syiha dengan perasaan ingin tahu.

“entah lah aku pun tak tahu,syira tak pernah cakap’’

“owh..tak apa lah..nanti aku cuba tanya dia’’kata syiha dengan nada yang kecewa.tiba-tiba ada seorang budak lelaki melintas dihadapan mereka.ee….hensemnya puji syiha di dalam hati.

“woi..budak SENGET..aku tak puas hati lah dengan kau..dah lah semalam belasah aku..lepastu kau buat muka selamba gajah kau tu depan cikgu saiful..pasal kau aku kena marah dengan papa aku sebab bergaduh dengan budak perempuan kau tahu tak..aku tengok muka kau kecik besar..kecik besar je..jab lagi ada gak budak yang makan kaki aku nie’’ujar afif haiqal dengan nada yang meninggi.syiha tersenyum menampakkan kedua lesung. .cantiknya bisik hati afif haiqal..tapi aku tak pernah nampak sebelum nie..pelik-pelik.ermm,mungkin aku tak perasan kot…

“hoi..aku tahu lah aku hensem yang kau asyik pandang aku kenapa ah”marah afif.

“suka hati member aku lah..nak tengok muka hodoh kau tu, eiii...hensem lah sangat..lagi hensem atuk aku tahu tak”sarah berkata setelah menyedari yang syiha tidak bersuara.sarah menyenggol bahu syiha.

“owuuu..sakit ar sarah”marah syiha.afif yang melihat syiha berasa pelik,selalunya dia yang kena serang dulu..nie tak boleh senyum-senyum pulak dengan aku aduh parah nie ..hilang satu skru kot  minah nie..tapi  cun gila minah nie sekarang..wat aku berdebar je dari tadi..ish takkan dah jatuh cinta pulak…tak boleh jadi nie...afif ko kena ingat betapa kau bencikan dia..bisik afif.sarah terus menarik syiha pergi.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Di sekolahnya syiha,syira memandang sekeliling..emm cantik gak sekolah nie..not bad..bisik hati syira.syira asyik memandang kiri dan kanan kerana kagum dengan sekolah syiha,tiba-tiba syira terlanggar seorang budak lelaki...

“oii,buta ape??mata letak mana,kepala lutut kau ke??”syira menggosok kepalanya yang sakit.

“sorry,saya tak sengaja..nak cepat tadi..sorry ye cik..sapa nama awak??’’

“apa sorry-sorry naik lori ar..sibuk je nak taw nama aq..apahal??”muka syira sudah merah menahan amarah..ish budak nie tersenyum-senyum..sakit jiwa pe..aku bagi penumbuk nanti..masuk gol…

“sorry,saya betul-betul mintak maaf..”asyraf terus merenung gadis di depannya..cantiknya..lagi-lagi time marah..mata dia cantiknya…nie wat aku angau..bisik hati nakal asyraf

 “woi,sengal ada aku suruh kau tengok muka aku yang cute nie ke”syiha menunjukkan jari telunjuk ke muka asyraf tanda amaran.

“wow,garangnya..tak elok tau perempuan marah pagi-pagi ni,tak memdatangkan rezeki tau”asyraf cuba bermain tarik tali.

“suka hati aku lah nak garang ke?nak ada rezeki ke? tak de ke? kau apa kesah??”syiha meninggikan suaranya.

“saya nie sebagai sedara sesama ..”belum sempat asyraf bersuara,syira terus mencelah.

“bila masa kou nie jadi sedara aku..malu lah sikit,jangan lah jadi hidung tak mancung pipi tersorong-sorong”syira bersuara dengan nada mengejek.

“excuseme,sebenarnya saya nak cakap sedara sesama islam..tu lah janganlah jadi hidung tak mancung pipi tersorong-sorong ye cik whatever”asyraf cuba mengulang balik apa yang dikatakan syira.syira terus pergi kelas dengan hati yang marah,syira sempat lagi menjeling kearah asyraf.meluat tol lah aku dengan dia…perasan kacak ar sangat..oit hantu jembalang lagi kacak taw.

“apa awak cakap”jerit asyraf..lah dia dengar ke..baik aku blah sekarang bisik syira.

Di dalam kelas syira sudah membuat muka blurr..huh ….bosannyer.cikgu nie tak ada kerja lain agaknyer asyik datang sekolah je.cuba lah sesekali tu tak yah datang langsung.jaga anak ke?gie jalan-jalan ke?gie dating ke? tgk wayang ke? nie tak ada kerja lain asyik pergi sekolah je..cikgu semua memang tak reti bosan kut.tak ada perasaan..hati,jantung,semua anggota badan dalaman tak ada…hahaha…kalau tak ada mesti dah mati apa lah yang kau merepek nie syira tak ada keje lain kut..kalau ada ratu merepek gerenti aku lah number one not two…four or three.hehehe…bisik syira di dalam hati sambil  tersenyum.

“syiha kenapa kamu asyik tersenyum dari tadi,ada saya buat lawak ke”jerit cikgu (entah sape) mendayu-dayu di cuping telinga aku..ceh!! mendayu-dayu bendanya…lama-lama telinga aku nie hilang pendengaran kut..syira bersuara sambil megorek telinga yang  sakit.huh!! nak cakap apa nie..pikir-pikir..
“Cikgu,salah ke kalau senyum”ujar syira dengan muka selambanya.
“Saya tak kata salah..tapi masa time saya tengah ajar..tolong hormat,selamat awak nie calon penolong pengawas dan awak nie pelajar pintar..kalau tak dah lama saya denda awak.dah pergi duduk”balas cikgu (entah sape).syira terus duduk dan membuat muka bosannya.ye lah nama pon belajar sejarah pasti membosankan.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“Woitt!!cam ne sekolah tadi.ada apa-apa citer tak”jerit syira yang ada dimuka pintu bilik syiha.syiha yang sedang menulis terus mencampakkan pensilnya kerana terkejut dengan suara kakaknya yang mengalahkan tarzan.
“Aq rasa kau nie memang tak geti bagi salamkan.Cubalah masuk bilik orang tu ketuk pintu dulu dan bagi salam elok-elok.Lepastu,baru masuk.Tak boleh ker??”ujar syiha dengan geram.
“Alah!!relaz lah,ko nie asyik-asyik nak marah aku.Semua aku buat mesti salah jerr”rajuk syira sambil memuncungkan bibirnya.
“ek eleh,kata brutal takkan merajuk kot..dah lah tu,aku minta maaf erk..senyum sikit”pujuk syiha sambil menumbuk syira dengan lembut.syira yang memuncungkan bibir tadi terus tersenyum.
“hehe..tahu takut,aku main-main jer tadi..nak tengok sehebat mana kau pujuk aku,nampaknya tak ada lah hebat mana”ujar syira sambil mengangkat keningnya.syiha terus membaling pensel yang dipengang kearah syira.
“huh!! Lain kali  kau merajuk aku tak nak pujuk..tahu tak??”marah syiha.syira terus ketawa melihat rajuk kembarnya.lama-lama syiha pun ikut ketawa.
“okey..syihayana alisya,tolong lah cerita per jadi kat sekolah tadi??”Tanya syira setelah berhenti ketawa.
“kau nak tahu yang mana..syiradina batrisya??”jawap syiha.
“alah yang mana-mana je lah..”balas syira.syiha berfikir lagi.apa yang aku nak gie tahu..ahh!! pasal afif haiqal lah,bisik hati syiha.
“ermm…okey aku citer,semua nya biasa je.sama macam kat sekolah lama aku..beb,aq nak Tanya kau pasal afif haiqal?? Masa aku datang tadi..dia terus marah-marah aku kiranya kau lah..napew??”ujar syiha.
“owh,budak SENGAL tu,kau tak yah layan sangat..perosok Negara jerr.dah lah malas nak cerita pasal dia buat sakit hati jerr..okey aku nak keluar nie..”balas syira sambil berlalu pergi.
Syiha dan syira bersiap awal sebab hari ini maminya ada di rumah.Pasti rahsia mereka akan terbongkar kerana maminya cukup kenal denga berbezaan mereka.
“oitt,syiha cepat aku tunggu kau kat depan”jerit syira di depan bilik syiha.
“okey,jab lagi aku datang”jawap syiha.
Di dalam kereta syiha dan syira masih melihat di sebalik pintu rumah mana lah tahu maminya keluar..tapi setahu syiha dengan syira maminya tu kalau selagi  tengah hari tak menjelma mana lah tahu bangun.ish!!terus benor.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“hai awak”tegur asyraf
“assalamualaikum,hai”sindir syira
“hehehe..waalaikummusalam.sebenarnya saya dah ingat tapi saja nak test awak..ye lah awak niekan kadang-kadang O.T.A.A”
“ermmm..kenapa ye ko nie selalu kacau aku..tak ada kerja ke asyik kacau anak dara orang dan O.T.A.A tu pe pulak??”ujar syira sambil mengetap gigi tanda meluat
“sebab saya tak ada kerja lah,saya kacau awak..isy!! awak nie anak dara ke ingat anak teruna tadi..hahaha..apalah O.T.A.A tu pon tak taw..tak moden langsung..O.T.A.A tu maksudnya orang tak ada adab”asyraf terus melarikan diri sambil menyedekahkan flying kiss.ish!! dia ingat ak heran dengan flying kiss dia tu.. ujar syira sambil mengetap bibir tanda geram..tak apa ada ubi,ada tapai..sat gie,aq tibai.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“aduh!!”jerit syiha.
“maaf, aku tak segaja lah!!dah kau tu yang jalan lembut semacam tu pasal..dah macam perempuan aku tengok.kalau kau setakat nak goda aku and kenakan aku baik tak payah”ujar afif.
“bila masa pulak aku kenakan kau??”marah syiha.entah bila aku kenakan dia suka hati jerr.
“woi!!perempuan..ko dah kenakan aku haritu,boleh pulak kau tanya aku??pe lah ngok sangat soalan kau??”
“bila ma…”belum sempat syiha.
“dah-dah..aku malas nak cakap ngan perempuan cam kau.caow dulu”afif terus berlalu.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“assalamualaikum…afif”syira bersuara dengan menundukkan muka ke bawah.macam gadiss ayu sesangat.
“waalaikummusalam..kau tengah demam errkk?? Tiba-tiba nak berbaik dengan aku”suara afif agak lembut.ye lah orang dah lembut takkan nak berkasar.lagipun,minah nie perempuan.
“aku sebenarnya dah lama minat kat kau sebab tulah aku selalu kasar-kasar dengan kau..apa kata kita couple nak??lagipun kita pernah jadi kawan baik dulu”ujar syira dengan perasaan malu-malu.afif terkedu mendengarnya.
“kau ada masalah erk?? Biar betul..tapi aku nak cakap sebenarnya aku dah lama minat kat kau dari kita sekolah rendah lagi.so,sekarang nie kita jadi couple ar ”afif berkata sambil tersenyum.syira terus tersenyum dengan senyuman paling manis.dah terkena jerat  aku nampaknya.
3 bulan berlalu dengan indahnya.bagi afif dia merasa seronok sebab dapat jadi pakwe syira.dia memang minat dengan syira dari zaman berhingus lagi.oleh sebab itu lah,afif selalu menolong syira apabila syira dibuli.tapi, bagi syira dia buat semua nie adalah kerana dendam.syira akan pastikan afif merana sebab sukakan dia.
Syira tersenyum bila teringat betapa bodohnya afif.pe lah bangang sangat ko afif.syira teringat pagi tadi,afif ajak dia ke belakang sekolah..
“syira betul ke afif dengar syira couple dengan afif sebab ada orang cabar??”
“hahaha…ko rasa??”syira bersuara dengan senyuman sinis.
“betul ke syira,jangan buat afif tertanya-tanya..”suara afif lirih benar.
“kalau betul pon ..kenapa??”syira bersuara mengejek.
“kenapa syira buat afif camnie…syira tahu tak afif sayang syira sangat-sangat”
“woii lelaki!! Kau ingat aku nak sangat ke dengan kau..kau tu yang bodoh sangat.kalau tak ada orang cabar aku.kau ingat aku nak rapat dengan kau,boleh blah ar bro”suara syira sudah meninggi
“kenapa syira buat afif camnie..”tanya afif dengan perlahan.
“kau tanya aku sebabkan..tapi kau jangan marah pulak.sebabnya ialah nak buat kau kecewa apabila cinta kau tak terbalas.oppss!!silap tak pernah berbalas..so,sekarang misi aku dah pon selesai dan tinggal lagi satu….”syira terus mengeluarkan eye-mo di poketnya dan meletakkan dia matanya.lepas meletakkan eye-mo syira membuat post kat rumput.afif memandang pelik dengan kelakuan syira
“toloonggg!!!toloonggg!!! ada orang kacau saya”syira bersuara sambil teresak-esak.kebetulan ada cikgu disiplin berada disitu
“kenapa nie syira?? Awak buat apa nie afif??”marah cikgu saiful
“sa..ya.. takk..b..ua..t a..pa-a..pa cikk..guu”afif bersuara gagap.
“dia tipu cikgu!! Dia yang tolak saya sampai jatuh”
“cikk..gu saya tak buat.syira cerita lah yang betul”rayu afif.
“betul cikgu!! Dia nak buat tak senonoh dengan saya”tambah syira.
“kamu ikut saya afif..nama jerr anak tan sri tapi perangai cam beruk..bapak kamu tu dah banyak buat bakti kat sekolah nie..kamu pulak memalukan dia”marah cikgu saiful.
Sejak dari hari tu,afif digantung sekolah selama 2 minggu.afif tidak dibuang kerana pihak sekolah ingin memberi dia satu lagi peluang.pihak sekolah tidak sanggup membuang afif kerana papanya banyak membantu sekolah dari segi kewangan dan papanya merayu kat pengetua sekolah supaya afif diberikan peluang kedua serta perkara itu dirahsiakan.pengetua sekolah bersetuju kerana afif merupakan pelajar harapan SPM tapi dengan syarat afif berada dalam pengawasan cikgu disiplin.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“oitt bro..pasal termenung jerr??”syafiq menyergah kawan baiknya.
“tak ada lah bro..aku cuma teringat citer tahun lepas”jawap afif
“lupakan jerr lah bro,buat semak kepala otak taw tak?? baik kau study.SPM tinggal berapa minggu je nie”nasihat syafiq
“mana aku boleh lupa beb.dia buat aku macam tu,aku tak boleh terima bro.papa aku tak percayakan aku,mak aku sampai jatuh sakit dengar berita tu,cikgu-cikgu tak percayakan aku.wei!! aku tak dapat terima.mak aku meninggal sebulan lepastu.cuba kau kat tempat aku,dia pernah jadi kawan baik aku tapi dia buat aku camtu.aku memang bodoh sebab sukakan dia sampai sekarang syafiq aku masih sukakan dia.kenapa dia buat aku macam tu!!”jerit afif.
“tak apa bro,aku kawan kau.aku percayakan kau..aku akan selalu ada untuk kau.sekarang nie kau cuma belajar dan yakinkan balik bapak kau,cikgu-cikgu dengan keputusan SPM kau”syafiq cuba mengembalikan semangat kawannya sambil menepuk belakang bahu afif.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“apasal korang halang aku”marah syira.ish!orang nak balik cepat boleh pulak dia main halang-halang.nie papa lah orang tak nak pergi tension-tension..eh silap pulak tuition nie suruh gak..bosan tol!!
“kalau aku kata aku nak kau macam mana??”budak lelaki itu terus merenung syira dari bawah ke atas.
“pe kau merepek nie?? Aku tak kacau kau,pasal pe nak kacau aku ah!!” syira mula meninggi suara.tu lah papa nak suruh pak mat hantar tak nak.poyo nak balik sendiri..aduh!! syira kau kena kuat..tak boleh mengalah..syira bagai mengimbas bayangan semalam.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“tolong..tolong..tolong”syira menjerit
“oitt!!kau boleh diam tak budak,sebelum aku tampar muka kau!!”jerit lelaki yang menariknya ke semak.
“apa salah saya,kenapa abang tarik saya,saya nak balik lah..nanti papa saya cari” syira bersuara sambil menangis.
“ermmm…kesiannya..papa cari ke sayang.tapi,salah papa kau juga pasal tak jaga kau..so,aku nak tolong  jaga kau lah nie..tapi sayang,tolong diam ye”ujar lelaki itu sambil mengusap pipi syira.
“lepaskanlah saya”jerit syira.lelaki itu buat selamba jerr dan cuba menarik baju syira.syira terlihat kayu di tepi badanya terus mengambil dan memukul kepala lelaki itu dengan kuat sehingga lelaki itu terjatuh dan syira mencampak kayu yang dia pegang dan terus melarikan diri.sejak hari itu,syira menjadi seorang yang kasar dan bencikan lelaki.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“oitt!! Pasal korang kacau budak perempuan ahh..tak de keje ke??”
“kau pulak sapew??? Pak cik dia ke??? Lagi pun aweek nie cun kott”ujar budak lelaki tu.
“masalahnya sekarang,kau kacau awek aku.kau kenal tak aku sapew??”
“lu sapew sampai wa nak kenal??”budak lelaki itu bersuara lagi.
“bagus soalan kau tu…aku suka sangat!! Aku nie anak tan sri kamal.kau kenal tak??aku rasa macam kau kenal..tapi kalau kau tak kenal pun tak pe lah”
“ooohhh…anak  tan sri kamal ye..hehehehe…maaf ar abang,saya test lakonan jerr tadi.. ingat nak datang temuduga pilih kasih” budak lelaki terus lari selepas bersalaman dengan ‘anak tan sri kamal’ tu…errmmm,tahu takut..sapew tak kenal tan sri kamal orang yang berpengaruh kat sini.Bekas pegawai polis tu…
“cik okey kan??”afif menyentuh bahu budak perempuan yang menutup mukanya dengan tangan.
“terima kasih ye..”syira bangun dan tercengang melihat afif di hadapanya.
“kauuu!!! Kalau aku tahu kau tadi,buang masa jerr aku tolong..tapikan,penakut juga kau nie kan??ingat berani sangat…balasankan!! Haritu pura-pura kena rogol, konon aku buat.sekarang,nak kena rogol betul-betul kan??apa kau rasa??” ujar afif dengan sinis.
“aku nak minta maaf dengan kau..aku salah”ujar syira dengan lembut.
“kalau sebelum mama aku meninggal dulu…mungkin aku maafkan kau.tapi sekarang mak aku dah meninggal pun..mungkin kemaafan kau tak beri makna bagi aku” afif terus berlalu.syira menitiskan air mata bila melihat afif pergi..maafkan aku afif,aku salah…kenapa dia abang kau???kenapa abang kau nak rogol aku dulu??kenapa kau kenalkan abang kau masa malam hari jadi aku??disebabkan abang kau..aku buat kau merana…maafkan aku!! Jerit syira dalam hati sambil menangis.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
10 tahun berlalu…….
“oitt..termenung lagi”syiha menepuk bahu kakaknya dari belakang.
“mana ada,aku berangan ar bukan termenung”syira tersenyum melihat adiknya.cepat betul masa berlalu,dah nak kahwin adik aku nie.cuba teka dia nak kahwin dengan sapew??.surprise!! dia kahwin dengannnn…...asyraf!!.ingat tak budak yang selalu cari pasal dengan syira nie dulu.tak sangka jodoh dorang,terkejut beruk asyraf nie tengok yang si syiha nie ada kembar.
“sama lah kakakku sayang”syiha bersuara dan terus memeluk kakaknya.syira membalas pelukan adiknya dengan erat.
“cepat masa berlalukan,tak sangka hari nie kau nak kahwin”ujar syira sambil menarik hidung adiknya.
“hahaha…jodohkan dan terima kasih sebab kembalikan kakak aku balik.kau kena ingat sampai bila-bila yang aku sayang kau.walaupun, aku dah kahwin kau tetap kakak aku sampai bila-bila”
“cehh!! Berdrama pulak dia…dah tu lap air mata nanti ‘adik ipar yang ku benci’ tu datang,banyak pulak soalan dia”syira mengelap air mata yang ada di mata adiknya.
“ish!! Pengantin nie asyik menangis jerr..penat ‘adik sarah’ mekapkan”sarah terus mengambil bedak dah menyapunya lagi ke muka syiha.
“peehhh!!! ‘adik sarah’..geli tekak”
“biar…jeles ar you nie”sarah terus menjelirkan lidah.syiha yang melihat situasi itu ketawa.ish!! dah besar tapi macam budak-budak bisik syiha.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“what???”jerit syira.
“syira terima jer lah anak kawan papa tu,dia baik tau…lagipun,syira kenal dia”ujar dato zainal.
“tapi kenapa pulak syira yang kena kahwin dengan anak kawan papa??” jawap syira dengan nada yang pelik.
“dah tu, tak akan lah isteri aku pulak nak kahwin dengan anak kawan papa tu wahai kakak iparku” asyraf menyampuk.
“ya tak ya jugakkan,kau belum mati lagi.. macam mana adik aku nak kahwin lagi…betul kan adik ipar yang ku benci??” jawap syira
“amboi!! Mulut kau nie dah lama tak bayar insuranskan…sayang tengok kakak awak tu dia buat baby lah” asyraf mengadu pada syiha.syira menjebikkan bibir.Dato zainal hanya menggelengkan kepala.
“ish!! Dah-dah tutup kes..macam mana syira terima tak??”
“aiii papa…kata dah tutup kes,kenapa bukak lagi nie??”jawap syira dengan malas.
“papa kata tutup kes kamu dengan asyraf bukan kes kamu nak kahwin dan jangan nak jawap soalan papa dengan soalan lagi”dato zainal memberi amaran.
“ermmm.....”
“yes or no”ujar dato zainal lagi.syira yang melihat wajah pengharapan dato zainal….
“yes,dengan syarat syira nak jumpa dengan anak kawan papa tu…macam mana??” jawap syira
“okey,tapi jangan batalkan pulak nanti..malu papa”
“janji,syira tak akan malukan papa dan mama..deal!!”syira terus memeluk dato zainal.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
ish!! Papa nie ada-ada jer.suka-suki jer nak aku kahwin dengan anak kawan dia.huh!!! nie dah pukul berapa lambat pulak dia datang.ingat aku nie tunggul nak tunggu dia.Orang macam nie ke papa nak suruh aku kahwin dengan orang yang tak menepati janji macam nie??.
“hello,you syiradina batrisya?”ujar satu lelaki di hadapannya.syira terus mendongak keatas dan terkejut melihat lelaki di hadapannya..afif??
“helllooo!!! Can you hear me??”ujar lelaki itu sambil melambai tangan dia hadapan syira.
“oohh..yess,saya syiradina batrisya”ucap syira sambil melemparkan senyuman yang manis untuk bakal suaminya.itu afif ker??
“okey,my name mohd afif haiqal bin tan sri kamal”lelaki itu memperkenalkan diri sambil menghulurkan tangan.syira hanya memandang dan tersenyum.
“bukan muhrim…”
“owh yaa, sorry.so,kenapa ajak  I  jumpa.. I  sibuk sangat sekarang nie  and I don’t want to waste my time untuk perkara yang remeh macam nie”ujar afif dengan wajah bongkaknya dan terus duduk di hadapan syira.mana pergi afif yang dulu? Kenapa dia rasa yang nie macam bukan afif?? Afif tak ingat aku ke??
“errmmm,maaf sebab mengangu..awak tahu tak pasal papa awak dan papa saya rancang nak kahwinkan kita”
“you jumpa I hanya nak cakap benda nie jerr…annoying” ucap afif dengan sinis.
“saya nak tanya awak setuju ker??” syira cuba menyabarkan dirinya dengan afif.salah dirinya juga sehingga menjadikan afif seorang yang bongkak.
“kalau you jumpa I nak tanya setuju ke tak?? I  rasa you ada jawapannya…”
“saya ada jawapannya…saya tak faham apa yang awak cakap??” aku tau jawapannya??pelik?? bisik syira dalam hati.
“you nie memang slow kan…you rasa muka yang kacak macam I nie tak ada makwe ke?? Kalau you nak tahu  makwe I tu top model tau..you kenal lisa natisya?? Tu lah makwe I…tapi papa I tu tak suka dengan dia….I tak tahu lah apa yang dia pandang dekat you sampai suruh I kahwin dengan you” afif bersuara dengan angkuh.syira yang mendengarnya terkedu…ini ke afif??
“saya nak balik dulu…”syira cuba mengawal suara agak air matanya tidak jatuh di hadapan lelaki ini.pasti afif akan mengetawakan dia.afif yang tersenyum melihat syira berlalu.huh!! ada perasan juga rupanya perempuan nie...permainan baru bermula syira!!!

Rabu, 6 Julai 2011

KeBahaGiaN..

Kalau orang kata perlukan masa
berikan je lah...
kalau orang perlukan ketenangan
dengan jauh dari kita..
lepaskan je lah..
kalau orang perlukan perpisahan untuk..
kebahagian dirinya..
ucapkan je lah..
kerana itulah realiti kehidupan sebenar..
setiap kali pertemuan pasti ada perpisahan..
biar kita berduka,asal orang gembira..
biar kita menangis,asal orang ketawa..
Mengalah untuk  orang yang kita sayang lagi baik..
Dari melihat mereka berduka dan bersedih kerana kita..
Kegembiraan orang yang kita sayang,itu pun kebahagian kita..
Melihat orang yang kita sayang bahagia dengan jalan hidupnya..
Itulah sebenarnya kebahagian kita..
Walaupun,hati kita yang terluka...

Sabtu, 4 Jun 2011

Alyah ~ ♫♫ Kisah Hati ♫♫ lirik

lirik lagu hatiku milikmu =(

Pernahkah engkau hargai
cintaku yang sejati
pernahkah engkau mengerti
akan diriku ini

Betapa hebatnya cintamu
memberiku sejuta pilu
betapa agungnya asmaramu
membuatku terpaku

Disisimu aku terdiam seribu bahasa
dihatiku bergetar sejuta rasa
namun sukar untuk aku meluahkan
kucinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
terasa batas degupan jantungku
mungkinkah hatimu milikku jua
kusayang padamu

Kan kuabadikan dikau
suatu kenangan yang manis
yang tak mungkin aku lupa
untuk selamanya

Kan kucoretkan kenanganmu
dalam sanubariku ini
dapat jadi yang terindah
di dalam hidupku ini

chorus:
Disisimu aku terdiam seribu bahasa
dihatiku bergetar sejuta rasa
namun sukar untuk aku meluahkan
kucinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
terasa batas degupan jantungku
mungkinkah hatimu milikku jua
kusayang padamu

Bagai bahtera yang dilanda badai
Gelora cintamu
Mengoncang jiwaku
Berombak mencari
Daratan yang damai
Ohhh cintaku

Korus
Disisimu aku terdiam seribu bahasa
dihatiku bergetar sejuta rasa
namun sukar untuk aku meluahkan
kucinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
terasa batas degupan jantungku ini
mungkinkah hatimu milikku jua
kusayang padamu

Aku coretkan kenanganmu
dalam sanubariku ini
agar jadi yang terindah
dalam hidupku ini

Khamis, 14 April 2011

BuAt pEdomAn....

HAWA,

    Andai  engkau belum berkahwin,jangan  kau risau akan jodohmu.

Ingatlah HAWA,janji Tuhan kita,wanita yang baik untuk lelaki yang baik.

Jangan menggadaikan maruah kamu hanya semata-mata kerana seorang lelaki.

Jangan memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuhmu  hanya untuk menarik

perhatian dan memikat kaum lelaki,kerana kau bukan memancing hatinya tetapi
meransang nafsunya.

Oleh itu HAWA,jagalah pandanganmu,jagalah pakaianmu,jagalah akhlakmu,

kuatkan pendirianmu.Andai kata ditakdirkan tiada cinta daripada Adam untukmu,

cukuplah hanya ALLAH menyinari dan memenuhi jiwamu..Biarlah hanya cinta

kedua-dua ibu bapamu yang memberi hangatan kebahagiaan dirimu.Cintailah

ALLAH di kala susah dan senang kerana kau akan memperoleh cinta daripada insan

yang juga mencintai  ALLAH.Cintailah kedua-dua ibu bapamu kerana kau

akan perolehi keradaan ALLAH.Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga.
.

bunga_jasmin

bunga_jasmin

bunga_lavender

bunga_lavender

bunga carnation

bunga carnation

camelia

camelia

bunga_mawar:biru

bunga_mawar:biru

sakura

sakura

carnations_red

carnations_red

bunga_pink

bunga_pink

bunga tulip

bunga tulip